سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان
فهرست پرسش های متداول
  • سوالات مربوط به سامانه جامع گارانتی

    1-چگونه میتوان به سامانه جامع گارانتی دسترسی داشت؟

    از طریق سامانه جامع تجارت( به آدرس ntsw.ir ) وارد شده سپس از طریق سامانه یکپارچه مجوزها می توانید به خدمت مورد نظر دسترسی داشته باشید

    2-سامانه یکپارچه مجوزهای الکترونیک به منظور تحقق چه اهدافی طراحی و پیاده سازی گردید؟

    • انتقال داده بین سازمان های تولیدکننده و استفاده کننده مجوز
    • نظارت سیستماتیک بر امر صدور مجوز ترخیص کالا
    • جلوگیری از جعل مجوزهای واردات ، صادرات و ترانزیت با ثبت آنها در یک پایگاه تبادل داده و استعلام استفاده کنندگان مجوز و نهادهای نظارتی در مواقع لزوم
    • سهولت تشخیص صحت مجوز و امضاهای تاییدکنندگان آن توسط کارشناس سازمان استفاده کننده و عدم امکان انکار یا جعل امضا
    • غیرفعال شدن امضای افراد در صورت انقضای تاریخ مسئولیت یا خروج از سازمان
    • ردیابی کالا در زنجیره تامین

  • چگونه می توان با استفاده از ظرفیت های فرهنگی کشور بحث حمایت از حقوق مصرف کنندگان را نهادینه کرد؟

    استمرار رعایت حقوق مصرف کنندگان در کشور با نهادینه شدن، پایبندی به رعایت قوانین و مقررات و تامین خواسته ها و نیازهای مشتریان توسط واحد تولیدی یا خدماتی میسر می شود. ما در طی سال‌های قبل با نظارت و انجام بازرسی های موردی و نوبه‌ای سعی درکنترل بازار و تامین حقوق مصرف کنندگان داشتیم. این اقدامات مستلزم نیروی انسانی زیاد، ماهر و با هزینه بالا بوده و هست. در هرجامعه، ظرفیت های قابل استفاده‌ای وجود دارد. یکی از این ظرفیت ها، بهره گیری از بستر اجتماعی و تشکل های مردم نهاد و انجمن ها است. علاوه بر راه ها‌ی قبلی، باید به مبانی دینی و آموزه های اخلاقی اجتماع و نقش فرهنگ ، در این بین توجه ویژه کرد. ما مردمانی با پیشینه تمدنی و فرهنگی چندین هزارساله هستیم. رعایت حقوق مردم در فعالیت های اقتصادی، بازرگانی و تجاری ریشه در باورها، اعتقادات و نگرش های مثبت اجتماعی ما دارد. بازار شرایط رقابتی خود را دارد. قیمت، کیفیت، شبکه های توزیع و تبلیغ و اطلاع رسانی از ملزومات فعالیت های اقتصادی و بازرگانی است . اما از همه مهم تر، مشتری و مشتری مداری است که به حفظ و بقای یک فعالیت اقتصادی و بازرگانی استمرار و تداوم می بخشد. امروزه، وظیفه تولید کنندگان به ویژه شرکت های برگزیده در این عرصه تا حدودی دشوار است چراکه، انتظارجامعه، صرفا تولید کالا و عرضه آن در بازار نیست. بلکه، باید برای محصولات، جایگاه فرهنگی تعریف شود.

  • حمایت از حقوق مصرف‌کننده چه مفهومی دارد؟

    با تغییر تدریجی روند تولیدی محصولات از حالت سنتی به حالت انبوه و رقابتی، انواع و اقسام متفاوت محصولات در بازار عرضه شده و محصولاتی در بازار متقاضی پیدا کردند که خواسته ها و نیازهای مصرف کنندگان در آن ها تأمین شده باشد و تولید کنندگان باید جهت حفظ قابلیت رقابت پذیری محصولات در بازار این نیازها و سلایق را شناسایی کرده و متناسب با توسعه علم و فناوری، سطح کیفی محصولات و چگونگی عرضه آن را ارتقا دهند که در دهه های اخیر مجموع این نیازها و سلایق مشتریان در قالب حقوق مصرف کننده شناخته شده که از جمله آن می توان به حق انتخاب، داشتن تشکل و ساختار، رقابتی بودن بازار، عدم انحصار، داشتن کالای سالم و با کیفیت، محیط‌زیست سالم، اطلاع رسانی صحیح و کامل به مصرف کنندگان و آموزش آن ها، حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی مصرف کننده در تصمیم گیری های دولتی و جبران خسارت مصرف کنندگان اشاره کرد که در منشور ملل متحد به عنوان حقوق مشتری شناخته شده است.

  • قیمت‌گذاری سایر کالا و خدمات براساس چه فرآیندی صورت می‌گیرد.؟

    نرخ سایر کالا و خدمات توسط واحدهای تولیدی و ارایه دهندگان خدمات تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده و در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمتها و درصدهای سود مصوب صورت می‌گیرد و در صورت دریافت شکایت و افزایش غیر متعارف قیمت‌ها سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول رسیدگی خواهد بود.

  • روند تعیین قیمت کالا و خدمات صنفی به چه صورت می‌باشد؟

    کماکان نحوه تعیین قیمت این اقلام براساس دستورالعمل نرخ‌گذاری کالا و خدمات صنفی مصوب جلسه مورخ 27/6/91 کمیسیون هیئت نظارت می‌باشد که در دستورالعمل ابلاغی ستاد هدفمند سازی نیز بر این موضوع تاکید شده است .

  • چه کالاها یا خدماتی مشمول قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت می‌باشد؟

    براساس بند د ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه ، کالاها و خدمات به انواع کالاهای اساسی، کالا و خدمات عمومی و کالاهای انحصاری تقسیم گردیده‌اند که در همین خصوص و براساس دستورالعمل‌های مرتبط مصادیق هر یک از کالاها و خدمات و نحوه تعیین و تصویب قیمت آورده شده است براساس ماده 9 آیین‌نامه اجرایی این مصوبه هماهنگی لازم در خصوص موارد ذکر شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌پذیرد. همچنین در همین راستا و براساس مصوبات هجدهمین جلسه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ابلاغی طی نامه شماره 14207 مورخ 20/4/94 معاون محترم اجرایی رییس جمهور، کالا و خدمات و نحوه تعیین قیمت آنها تفکیک و براساس آن قیمت کالا و خدمات اولویت اول در سقف 6 درصد توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بیش از آن مستلزم تهیه گزارش کارشناسی لازم، طرح در هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و اخذ مصوبه کارگروه تنظیم بازار می‌باشد. همچنین کالاها و خدمات گروه دوم مشمول رصد، پایش و نظارت مستمر روند تأمین، توزیع، موجودی و قیمت بازار توسط دستگاه‌های مسئول تنظیم بازار و همزمان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. در صورت ضرورت کالاها و خدمات گروه دوم با تصویب کارگروه تنظیم بازار به گروه اول منتقل می‌شوند.

  • آخرین ضوابط و دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری چیست وبه چه صورت امکان بهره برداری وجود دارد؟

    براساس تأییدیه هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها آخرین ضوابط و دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل و وارداتی در سال 1389 مورد بازنگری قرار گرفته که در سامانه‌های این سازمان قابل بهره‌برداری می‌باشد.