سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان
دوشنبه, ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹ ۴۳
چچ
دریافت بیش از 240 هزار گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات در سال 1399/ بررسی 88 درصد شکایت‌های قابل پیگیری

رئیس سازمان حمایت اعلام کرد:

دریافت بیش از 240 هزار گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات در سال 1399/ بررسی 88 درصد شکایت‌های قابل پیگیری

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در سال گذشته(1399) 240 هزار و 42 فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها دریافت شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عباس تابش با بیان این مطلب افزود: از مجموعه شکایات دریافت شده 236 هزار و 870 فقره معادل 98 درصد قابل پیگیری و 3 هزار و 172 فقره معادل 2 درصد غیر قابل پیگیری بوده است.

وی تصریح کرد: از مجموع شکایات رسیدگی شده 83 هزار و 804 فقره معادل 35 درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی و 127 هزار و 774 فقره معادل 53 درصد منجر به عدم احراز تخلف و 28 هزار و 464 فقره معادل 12 درصد به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری می باشد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام این که از این تعداد شکایات، 210 هزار و 221 فقره معادل 87 درصد مربوط به کالا بوده است، گفت: 29 هزار و 821 فقره مربوط به خدمات بوده که معادل 13 درصد شکایات می باشد.

تابش اضافه کرد: بیشترین شکایت دریافت شده در بخش کالا مربوط به انواع نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران های غذاخوری است.

دریافت 65 درصد از شکایات به صورت تلفنی

وی با اعلام اینکه بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب است، گفت: در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع 155 هزار و 696 فقره معادل 65 درصد به صورت تلفنی، 36 هزار و 370 فقره معادل 15 درصد به صورت حضوری و 47 هزار و 976 فقره معادل 20 درصد بصورت کتبی بوده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: مجموع شکایات دریافتی در سال 1399 نسبت به سال 1398 (257 هزار و 548 فقره) کاهش 7 درصدی داشته است و استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز و آذربایجان شرقی با افزایش تعداد شکایات و استانهای کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان و خراسان شمالی با کاهش شکایات مواجه بودند.

سهم 88 درصدی شکایت‌های بررسی شده از کل شکایات قابل پیگیری

تابش بیان کرد: سهم شکایت های بررسی شده متخلف و غیر متخلف از کل شکایات قابل پیگیری در سال 1399 به میزان 88 درصد بوده که نسبت به سال قبل آن(1398) یک درصد کاهش داشته است.

وی در پایان اعلام کرد: بر اساس تدابیر اتخاذ شده از مجموعه شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده اند 7 هزار و 217 فقر منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به تعزیرات و دیگر محاکم اجتناب شده است.

آدرس کوتاه شده: